INNOVATION STRATEGIES THROUGH E-COMMERCE IN FRONT OF THE COVID-19 PANDEMIC: A STUDY IN JAPANESE RESTAURANTS IN THE CITY OF SÃO PAULO

Authors

  • Nelson Marinho Benseny Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Camila Yumi Yamashita Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Isabele Povoas Madureira Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Marcos Antonio Franklin Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Eduardo Neder Issa Junior Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.69609/2178-4833.2024.v15.n1.a748

Abstract

Observing the current scenario of Internet users and e-commerce, which has been used by many companies, this study aims to identify innovations through e-commerce processes facing the covid-19 pandemic. The focus of this study is japanese restaurants São Paulo city. In this research, a descriptive qualitative approach has been applied and five traditional Japanese establishments were interviewed. The data was interpreted, enabling a comparison between theoretical and practice basis. Considering the presented theory, data analysis was carried out pointing the positive and negative aspects related to the covid-19 pandemic and how it influenced the innovation strategies in the e-commerce domain. Finally, the conclusion points out e-commerce as the main tool when it comes to helping companies to remain active during this moment of crisis and, also, that restaurants intend to carry on adopting this business model.

Author Biographies

Nelson Marinho Benseny, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui Mestrado em Administração de Empresas é Professor dos Cursos de Graduação e Pós-graduação em Administração e Negócios da Universidade Presbiteriana Mackenzie nas modalidades presencial e EAD. Também é o Idealizador e Responsável pelos Cursos de Extensão Universitária/Educação Executiva em Gestão da Melhoria de Processos, Formação de Gestores e Líderes, Gestão de Projetos, Gestão Empresarial e Negócios, Coaching e Carreira; Consultoria Empresarial e Empreendedorismo e Startups (1999 - Atual). Atua, também, como Professor Consultor da Incubadora de Empresas Mackenzie. Na área de Pesquisa, participa como pesquisador em projetos de extensão.

Camila Yumi Yamashita, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduada em Administração de empresa pela Universidade Presbiteriana Mackenzie no Centro de Ciências Sociais e Aplicadas.

Isabele Povoas Madureira, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduada em Administração de empresa pela Universidade Presbiteriana Mackenzie no Centro de Ciências Sociais e Aplicadas.

Marcos Antonio Franklin, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutor em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e mestre em Qualidade pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É professor do núcleo docente permanente do Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios do Centro de Ciências Sociais e Aplicadas da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Eduardo Neder Issa Junior, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo e mestrado em Administração de Empresas com Ênfase em Marketing pela Faculdade de Economia e Administração da USP. Atua como Professor de Graduação presencial e a distância (EAD) da Universidade Presbiteriana Mackenzie, curador de disciplinas dos cursos de Graduação a Distância (EAD) dessa universidade, Professor de Pós-Graduação e MBAs da Fundação Instituto de Administração (FIA), POLI (PECE) e SENAC. Já coordenou o EMBA Pittsburgh em parceria com a Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Published

2024-06-24

How to Cite

Marinho Benseny, N., Yumi Yamashita, C., Povoas Madureira, I., Franklin, M. A., & Neder Issa Junior, E. (2024). INNOVATION STRATEGIES THROUGH E-COMMERCE IN FRONT OF THE COVID-19 PANDEMIC: A STUDY IN JAPANESE RESTAURANTS IN THE CITY OF SÃO PAULO. Latin American Journal of Business Management, 15(1). https://doi.org/10.69609/2178-4833.2024.v15.n1.a748